سروش بیات

سروش بیات؛ مدیر توسعه کسب و کار شرکت بیمه میهن تصریح کرد / زیرساخت‌های صنعت بیمه با روند تحول دیجیتال همخوانی ندارد!

https://faraabime.com/p=1599

سروش بیات، مدیر توسعه کسب و کار و فناوری دانش بنیان شرکت بیمه میهن در پنل «بررسی روند تحول دیجیتال در صنعت بیمه: فرصت ها و چالش‌ها» که به میزبانی بیمه میهن برگزار در نخستین روز از شانزدهمین دوره نمایشگاه صنایع مالی برگزار شد از عدم تقارن و هماهنگی میان زیرساخت های فعلی صنعت بیمه کشور با نیازهای روند تحول دیجیتال صحبت کرد و از فقر داده‌کاوی در روند بیمه‌گری دیجیتال امروز کشور حرف زد.

او در این باره با مثالی ساده و روشن توضیح داد: «من همیشه مثال ساده‌ای در این رابطه می‌زنم که اگر بخواهید جایگاه فناوری را در شرکت‌های بیمه ببینید، سری به دیتاسنتر آن‌ها بزنید. معمولاً تسهیلات به روزی ندارند و شرکت‌های بیمه خیلی هزینه‌ خاصی برای آن نمی‌کنند. وقتی زیرساخت درستی نداشته باشید تمام سامانه‌ها و زیرسیستم‌های که روی این زیرساخت‌ها سوار می‌شود و قاعدتاً سامانه و سیستم‌های قوی نخواهیم داشت. به نظر خیلی حال و روز خوبی در بحث زیرساخت‌های آی‌تی در صنعت بیمه نداریم، مخصوصاً که شرکت‌های انگشت‌شماری به این مسئله بها داده‌اند.»

به عقیده سروش بیات امروز صنعت بیمه کشور از فقدان یک نگاه جامع و کلان به رویکردهای فناوری رنج می برد: « هر موقع بحث از توسعه‌  دیجیتال و تحول و فناوری می‌شود، در تمام سطوح شرکت‌های بیمه همه تعریف می‌کنند، اما پای عمل که فرا می‌رسد همه فرار می‌کنند و به زیرساخت‌های آی‌تی بها نمی‌دهند. یکی از دلایل آن هم ممکن است این باشد که ما شناختی نسبت به این حوزه نداریم. در بحث تأثیرگذاری هم چون فناوری رشد نمایی دارد و اثراتش شاید در یکی دو سال اول به چشم نیاید، اما در سالهای بعد فناوری می‌تواند اوضاع را دگرگون کند. اما شرکت‌ها چون این صبر و حوصله و شناخت را ندارند، معمولاً مقاومت می‌کنند.»

تاثیر تحول دیجیتال در همه ارکان صنعت بیمه

مدیر توسعه کسب و کار بیمه میهن در پاسخ به این سوال که تحول دیجیتال در کدام لایه از زنجیره‌ ارزش بیمه می‌تواند صنعت بیمه‌ی ما را متحول کند؟ صنعت بیمه را از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار داد.

او در این باره گفت: «امروز کسانی که در حوزه‌ فناوری کار می‌کنند، وقتی به صنعت بیمه نگاه می‌کنند، خیلی با آن آشنایی ندارند. برعکس بانک‌ها که در حوزه‌ فناوری خیلی خوب پیش رفتند، صنعت بیمه عقب افتاده است. معمولاً با برنامه‌نویس‌هایی که کار می‌کنیم، خیلی با صنعت بیمه آشنایی ندارند. ولی دو سه سالی هست که رویکردها عوض شده و ساختارها درست می‌شوند. به نظرم اثربخشی این مسئله بیشتر در ضریب نفوذ بیمه است و فناوری می‌تواند به این قضیه کمک کند. میانگین ضریب نفوذی که در دنیا براساس نرخ GDP داریم تقریباً ۱۰٪ است، اما این عدد در ایران ۱.۸٪ است. یعنی ما هنوز نتوانستیم محصولات بیمه‌ای را در اختیار عموم قرار دهیم و به آن‌ها بفروشیم. فناوری می‌تواند در این حوزه بسیار مؤثر باشد.»

او سوای بحث ضریب نفوذ بیمه به ارتباط و همگرایی صنعت بیمه با سایر صنایع در یک نگاه اکوسیستم دیجیتالی اشاره کرد و توضیح داد: «نکته‌ دوم این است که به واسطه‌ی اینکه صنعت بیمه تقریباً با تمام صنایع در ارتباط است، این ارتباط و نفوذ بیمه در سایر صنایع می‌تواند به این مسئله خیلی کمک کند. بیمه می‌تواند در تمام حوزه‌ها نفوذ کند و با مکانیسم‌هایی که دارد بهره‌وری را بالا و درآمدزایی ایجاد کند و در موضوع‌های این شکلی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.»

سروش بیات در ادامه افزود: «نکته‌ سوم که باید در مسیر تحول دیجیتال و تاثیرگذاری آن اشاره کنیم حوزه‌ اقتصادی است. یکی از مشکلات اقتصادی موجود در کشور این است که بر پایه‌ی بانک‌محوری است، در دنیا اکثراً بیمه‌ها می‌آیند و بانک تأسیس می‌کنند اما در اینجا برعکس است و این تورمی که الان می‌بینیم به خاطر کم‌رنگ بود نقش صنعت بیمه در کشور و در اقتصاد است. اگر بتوانیم اقتصاد را از بانک‌ها به سمت بیمه سوق دهیم، می‌توانیم در حوزه‌ی اقتصادی هم به کشور کمک کنیم و صنعت بیمه می‌تواند به بسیاری از چالش‌های اقتصادی موجود در کشور کمک کند.»

استفاده بهینه از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیر فناوری دانش‌بنیان شرکت بیمه میهن در باره تعامل صنعت بیمه با شرکت دانش‌بنیان و حمایتی که در چند سال اخیر از این گونه شرکت‌ها اتفاق افتاده است نیز صحبت کرد. به گفته او امروز شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی در حوزه‌ خودشان متخصص‌اند و بسیار می‌توانند در صنعت بیمه نقش ایجاد کنند.

سروش بیات در رابطه با توسعه کسب و کار بیمه با تمرکز بر همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان از نفش بیمه مرکزی در این روال گفت و توضیح داد: «روشن کردن اولین چراغ در صنعت بیمه باید از سمت بیمه‌ مرکزی اتفاق بیفتد که بستری اتفاق بیفتد که این یکسان‌سازی و تجمیع انجام شود. تا زمانی که تفکر دیجیتالی و فناوری در مدیران ارشد سازمان و هیئت مدیره شکل نگیرد، قاعدتاً تسری دادن آن در بخش‌های پایین سخت است. این شرکت‌های دانش‌بنیان چون در این حوزه‌ها خیلی خوب کار کرده‌اند، می‌توانند خیلی خوب معرفی کنند و دورنما و چشم‌انداز را خیلی عینی‌تر به بدنه‌ی ارشد یک سازمان نشان دهند، خیلی می‌توانند در این بحث به ما کمک کنند و نیازی نیست که چرخ آماده را بسازیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *