زیگو

استن سار، بنیان‌گذار زیگو از اهمیت خدمات بیمه برای اقتصاد گیگ می‌گوید / فریلنسرها، فراموش‌شدگان صنعت بیمه

https://faraabime.com/p=1231

«شرکت‌های بیمه برای تضمین بقای خود باید خودشان را با چهره در حال تغییر اشتغال سازگار کنند.» این دیدگاه استن سار، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر اجرایی ارشد زیگو است، استارتاپی که هدفش ارائه خدمات بیمه‌ای به ۵ میلیون فریلنسر و مشاغل اقتصاد گیگ در انگلیس است.

پیش از تأسیس زیگو، استن سار به همراه هری فرانکس بنیان‌گذار دیگر زیگو برای استارتاپی به نام دلیورو کار می‌کرد و در آنجا متوجه شد کارکنانی که قراردادهای کوتاه‌مدت دارند ناچارند از بیمه‌نامه‌هایی استفاده کنند که طول مدت پوشش آن‌ها بسیار بیشتر از مدت موردنیازشان است.

استن سار می‌گوید: «اگر خدمات و فعالیت‌های بیمه‌گران سنتی را بررسی کنید، متوجه مشکلات و کمبودهای این صنعت برای اقتصاد گیگ خواهید شد.»

سار ادامه می‌دهد: «من افراد زیادی را دیده‌ام که تمایل دارند کارشان واقعا انعطاف‌پذیر باشد. مثلاً می‌خواهند فقط چند ساعت در روز یا دو روز در هفته کار کنند، چون می‌توانستند به‌راحتی از طریق موبایل‌شان کار کوتاه‌مدت گیر بیاورند. اما به دلیل هزینه‌های بیمه، ناچار می‌شدند قید آن کار را بزنند یا اینکه برای پوشش هزینه‌های بیمه، بیشتر از مدتی که تمایل دارند کار کنند. برنامه ما این بود که متغیر طول‌مدت بیمه را با نیاز و تقاضای این دسته از افراد منطبق کنیم.»

فعالیت زیگو با سرمایه‌گذاری اولیه ۱٫۲ میلیون پوندی آغاز شد و اولین خروجی آن در دسامبر ۲۰۱۶، اپلیکیشنی بود که برای مشاغل رانندگی و تحویل بسته، پوشش بیمه‌ای سالانه، ماهانه، هفتگی، روزانه، ساعتی و حتی دقیقه‌ای ارائه می‌کرد. این اپلیکیشن مبلغ حق بیمه را برای مدت‌زمان مشخص در یک شغل خاص را محاسبه می‌کرد و کاربر می‌توانست این هزینه را از طریق همین اپلیکیشن پرداخت کند. در نتیجه این امکان به وجود می‌آمد که شخص به‌راحتی بین مشاغل کوتاه‌مدت موجود جابه‌جا شود و همواره پوشش بیمه‌ای داشته باشد.

در سال ۲۰۱۸، یعنی دو سال بعد از آغاز فعالیت زیگو، تعداد مشتریان این استارتاپ به ده‌ها هزار نفر رسید و شانزده پلتفرم استارتاپی نیز، از جمله دلیورو، برای پوشش بیمه‌ای کارکنان خود از خدمات زیگو استفاده می‌کردند. در همان سال ۲۰۱۸، زیگو اعلام کرد که قصد دارد وارد بخش بیمه مسئولیت عمومی شود و خدماتش را در اختیار ۸۰ شغل جدید بگذارد و به این ترتیب، طیف جدیدی از مشاغل کوتاه‌مدت و فریلنسرها را تحت پوشش قرار بدهد.

یکی از پلتفرم‌هایی که در همین دوره شروع به همکاری با زیگو کرد، اپلیکیشنی به نام بابل (Bubble) بود که خدمات نگهداری از کودک ارائه می‌دهد. در ادامه، استارتاپ‌های خدماتی دیگری که در زمینه‌هایی از قبیل نظافت خانه، تعمیر خودرو و خدمات حرفه‌ای مستقل فعالیت می‌کنند، به استفاده از خدمات بیمه‌ای زیگو ترغیب شدند.

سار می‌گوید: «یکی از مشکلات اقتصاد گیگ این است که مقررات‌گذاری کافی ندارد و حمایت‌های بیمه‌ای برای شاغلان و کارفرمایان این حوزه به‌اندازه مشاغل سنتی اجباری نیست. با این حال، تصور ما این است که بیمه می‌تواند با تضمین حفظ انعطاف‌پذیری مشاغل و ارائه ساختار بیمه‌ای مناسب برای شاغلان کوتاه‌مدتی که بین شغل‌های مختلف جابه‌جا می‌شوند، کمک زیادی به اقتصاد گیگ بکند. هدف ما این است که کارجویان سراغ هر کاری که دوست دارند بروند و همواره مطمئن باشند که پوشش بیمه‌ای مناسب خواهند داشت.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *