بحران

بحران گاهی یک فرصت است / باید در دل بحران نوآور باشیم

https://faraabime.com/p=719

واژه بحران (Crisis) در زبان چینی مرکب از دو کلمه است، یکی «خطر» را نشان می‌دهد و دیگر «فرصت». واقعیت این است که بحران ترکیبی از هر دو واژه است، هم خطری را پیش روی ما قرار می‌دهد و هم فرصتی را در اختیارمان می‌گذارد. و جهان ما مدت‌هاست که در بحران است!

در شرایط بحرانی نظیر همه‌گیری کرونا، شرکت‌ها و کسب‌وکارها به چهار دلیل باید روی نوآوری تمرکز کنند. بهبود شرایط کسب‌وکار، بهره‌گیری از فرصت‌ها، به حداقل رساندن خطرات، ایجاد شفافیت در مسیرهای پرچالش. در واقع این چهار مورد به نوعی محرک و انگیزه برای اهالی کسب‌وکارها فراهم می‌کنند تا در مسیر نوآوری گام بردارند. در شرایط بحرانی، نیازهای مشتریان تغییر می‌کند، به همین خاطر است که مدیران و اهالی کسب‌وکار، باید از طریق ایجاد نوآوری، با نیازهای جدید مشتری هم‌سو شوند.

براساس مطالعات موسسه مکنزی، شرکت‌هایی که در دوران بحرانی، تمرکز خود را روی نوآوری می‌گذارند و در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند، در درازمدت نسبت به رقبای خود، زودتر به بهبود دست پیدا می‌کنند و عملکرد بهتری نسبت به رقبا خواهند داشت.

هنری فورد سال‌ها پیش گفت: «اگر از مردم پرسیده بودم چه می‌خواهند، می‌گفتند اسب‌هایی که سریع‌تر بدوند!»

مدیران در شرایط بحرانی باید با نیازهای مشتریان کسب‌وکار خود آشنا شوند و نوآوری را در جهت رفع این نیازها به کار گیرند. بحران‌ها اصولا الگوهای موجود را تغییر می‌دهند. اما این تغییرات الزاما منفی نیست. گاهی همین تغییرات می‌توانند بازار را جذاب‌تر کنند. در واقع این تغییرات، نقطه آغازی برای تکامل هستند. به همین خاطر است که تکامل اکثر مواقع در شرایط بحرانی رخ می‌دهد. یعنی به دنبال هر بحران، می‌توان چشم‌انتظار تکامل بود مشروط به اینکه به تغییرات ناشی از آن بحران، بها داده شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *