بیمه پارسیان

بررسی عملکرد بیمه پارسیان در سال ۱۴۰۲ با استراتژی پایداری در بازار / بیمه پارسیان و قدرت مدیریت ریسک بالا

https://faraabime.com/p=1091

پایداری؛ تعادل و تداوم. اگر بخواهیم تعریف دقیقی از استراتژی بیمه پارسیان حداقل در 5 سال گذشته داشته باشیم می توانیم به این سه عنصر اصلی اشاره کنیم. استراتژی مهمی به دور از اقدامات هیجان زده با مدیریت ریسک بالا و تمرکز بر حفظ سهم بازار در رشته های مختلف در عین داشتن چشم اندازی خاص برای آینده و تعریف محصولاتی متناسب با نیاز روز مشتریان.

در واقع بیمه پارسیان را می توان از معدود شرکت های بیمه ای دانست که به راهبری هادی اویارحسین و تیم مدیریتی و فنی‌اش توانسته است در این مدت ثبات حضور در بازار صنعت بیمه را حفظ کند و با شیب رشدی نسبتا ثابت به فعالیت در اکوسیستم بیمه کشور ادامه دهد.

سبد پرتفوی شرکت بیمه پارسان شامل تمامی رشته‌های بیمه است. از ثالث و بدنه گرفته تا زندگی و مسئولیت. ولیکن در این میان  رشته بیمه شخص ثالث، بیمه درمان تکمیلی و بیمه بدنه، بیشترین سهم را در سبد پرتفوی بیمه پارسیان دارند. البته فعالیت پررنگ این شرکت رشته زندگی را نیز نباید دست کم گرفت. بیمه زندگی در سبد پرتفوی بیمه پارسیان در سال 1402  سهمی حدود 6 درصدی داشته است که می توان آن را نقطه عطفی برای حرکتی منسجم در جهت هدف گذاری برای مهم ترین بازار صنعت بیمه کشور تلقی کرد. بماندکه در این میان بیمه پارسیان در حوزه بیمه نفت و انرژی از پیشروان صنعت است و یکی از مهم‌ترین بیمه‌گران.

بیمه پارسیان در سالی که گذشت بالاترین میزان رشد درآمد از محل فروش حق بیمه تولیدی را طی ۴ سال اخیر به ثبت رساند و با رشد فروش 58 درصدی توانست به حق بیمه تولیدی 123 هزار میلیارد ریالی دست پیدا کند که انتظار می رود این روند رشد در سال 1403 نیز با درصد رشدی بالاتر ادامه داشته باشد.

سهامی سبز در میان بلوک‌های قرمز

بیمه پارسیان در سال 1402 نه تنها توانست سهم نسبتا قابل قبولی از حق بیمه تولیدی صنعت بیمه کشور در مقایسه با سایر شرکت های خصوص بیمه گر را به دست بگیرد که در بیستمین سالگرد تاسیس خود نیز در بازار سرمایه خوش درخشید. در زمانی که هر روز بلوک‌های قرمز بورس کشور نگرانی از کارکرد در بازار سرمایه را به شرکت های بیمه القا می کرد بیمه پارسیان توانست رشد ارزش سهام این شرکت در بازار بورس را به ثبت برساند به طوری‌که ارزش هر سهم بیمه پارسیان از ۳,۴۹۹ ریال در آخرین روز معاملات سال ۱۴۰۱ به ۴,۵۹۹ ریال در آخرین روز معاملات سال ۱۴۰۲ رسید. این اعداد نشان می‌دهد ارزش هر سهم بیمه پارسیان در سال گذشته، ۳۱٫۴ درصد رشده پیدا کرده و ارزش بازار این شرکت نیز در بازار بورس ایران به رقم قابل توجه ۵۴,۲۴۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال رسیده است.

البته این تنها دستاورد بیمه پارسیان در حوزه سرمایه گذاری نبود. این شرکت در سال 1402 توانست علاوه بر افزایش ارزش سهام در بازار سرمایه مصوبه افزایش سرمایه را به سبب عملکرد درخشانش در بازار سرمایه از سهامداران عمده خود بگیرد که تاثیر این موضوع را باید در سال 1403 و افزایش ارزش سهام دیگری در بورس کشور مشاهده کرد.

بر اساس تصمیم هیات مدیره بیمه پارسیان و تصویب سهامداران، سرمایه این شرکت از مبلغ ۱۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۱۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال افزایش پیدا کرد که ۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از این مبلغ، از محل سود انباشته و  ۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰  ریال آن از محل سایر اندوخته‌ها، تامین خواهد شد. موضوعی مهم که سهام پارسیان را در بازار بورس جذابتر از همیشه خواهد کرد.

عضو همیشه باشگاه توانگران

سطح توانگری یک. شاخصی که در یک دهه گذشته همواره بیمه پارسیان را در گروه توانگران صنعت بیمه کشور قرار داده است. شاخص توانگری بیمه پارسیان در سال 1402 به 132 بوده است که در یک دهه گذشته بعد از شاخص 155 در سال 1400 از بالاترین میزان شاخص‌هایی بوده است که این شرکت به ثبت رسانده است، شاخصی ارزشمند که باید آن را مرهون قدرت بالای پذیرش ریسک و توان فنی شرکت دانست. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *