شرکت ریتون

فرهنگ فرزان، مدیرعامل شرکت ریتون تاکید کرد / انحصار برنده‌ای نخواهد داشت

https://faraabime.com/p=1612

ضریب نفوذ بیمه طبق آخرین گزارش بیمه مرکزی ۱.۸ و در دنیا ۶.۸ درصد و حجم بازار بیمه ایران حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. اما حجم بازار فناوری اطلاعات بیمه، تقریبا به نیم درصد حجم بازار صنعت می‌رسد. مدیرعامل شرکت ریتون معتقد است این سهم کوچک بازار بیمه دیجیتالی ایران برای توسعه نیاز به تغییر رویکرد و سرمایه‌گذاری بیشتر دارد و انحصار در صنعت بیمه برنده‌ای به همراه نخواهد داشت.

فرهنگ فرزان، مدیرعامل شرکت ریتون، در رابطه با چشم‌انداز و هدف شکل‌گیری ریتون در گفت و گو با پیوست می‌گوید: «به دنبال افزایش کیفیت خدمات بیمه‌گری داتین بودیم، در نتیجه طبق الگویی که در حوزه بانکی داتین وجود داشت از نقاط قوتمان یعنی تخصص در صنعت فناوری اطلاعات بهره بیشتری گرفتیم. بیمه پاسارگاد هم در کنار ما بود و ما هم با داشتن تجربه‌های نرم‌افزاری در صنعت مالی با همفکری یکدیگر، ریتون را در شهریور ۱۴۰۲ تاسیس کردیم.»

طبق گفته فرزان، بیمه‌گری ریتون همراه با محصول Core این مجموعه علاوه بر بیمه پاسارگاد در بیمه حکمت و باران نیز عملیاتی شده است. او در این باره می‌گوید: «ریتون در واقع اسپین‌آفی از داتین است و تیم داتین به‌طور کامل با تمام محصولات، منابع، نرم‌افزار و سرمایه‌های انسانی خود به ریتون آمده است. ضمن اینکه این بار شریکی به نام بیمه پاسارگاد نیز اضافه شده است. یک دهه از عمر نرم‌افزار فعلی بیمه‌گری گذشته و حالا زمان بازنویسی بود. در واقع به دنبال محصولی بودیم که بتواند به طور کامل زنجیره نیازمندی‌های یک شرکت بیمه را پوشش دهد.»

فرهنگ فرزان بازار هدف ریتون را کسب‌وکارها می‌داند و توضیح می‌دهد: «در وهله اول رویکرد ما این است که بتوانیم نیازمندی‌های یک شرکت بیمه را پوشش دهیم و برای همین می‌خواهیم راهکارهای شرکت‌داری بیمه به پکیج نرم‌افزاری ما اضافه شود تا بتوانیم به خوبی این تامین نیاز را جامعیت بخشیم. نگاه دیگر این است که بتوانیم زمینه‌ای آماده کنیم که بتواند صنعت بیمه دیجیتالی را رشد و توسعه دهد و برای این‌کار به پلتفرم‌های بسیار قوی و کامل احتیاج داریم. بنابراین تمرکز ما در ابتدا روی توسعه پلتفرم‌هاست.»

فرزان همچنین در رابطه با هم‌پوشانی فعالیت‌های ریتون با بیمه پاسارگاد در دو حوزه فناوری اطلاعات و نوآوری می‌گوید: «همانطور که در فعالیت‌های بانکی داتین با بخش فناوری بانک پاسارگاد مسئله موازی‌کاری و هم‌پوشانی وجود نداشت با بیمه پاسارگاد نیز همین‌طور خواهد بود. حوزه فناوری اطلاعات بیمه پاسارگاد و ریتون در حقیقت در طول همدیگر قراردارند و با طراحی که در سطح کلان صورت گرفته اساسا مکمل یکدیگر خواهند بود. و البته همان‌طور که می‌دانید این الگویی است که در سال‌های اخیر در بسیاری از هلدینگ‌ها اجرا شده است. در حوزه نوآوری هم دقیقا همین طور است مضاف بر این که در مقوله نوآوری اصولا ایجاد محدودیت منطقی نیست و هر یک از مجموعه‌ها می‌توانند و به نظر من باید در این زمینه فعالیت داشته باشند. در این بین همان‌طور که بانک پاسارگاد در این سال‌ها در تصمیم‌گیری‌ها، فرایند تصمیم‌سازی و چیدمان استراتژی‌ها از فناپ و داتین کمک گرفته و در کنار هم فعالیت می‌کنند؛ در بیمه پاسارگاد نیز همین موضوع رخ می‌دهد.»

به گفته فرزان، مخاطبان ریتون محدود به اکوسیستم پاسارگاد نیستند. او در این باره می‌گوید: «ما محدود به اکوسیستم پاسارگاد نیستیم. در کُر یک علاوه بر بیمه پاسارگاد، بیمه حکمت و بیمه باران به طور کامل از سامانه متمرکز بیمه‌گری ما استفاده می‌کنند. در کُر ۲ اما در حال حاضر هر آنچه که در توان داریم روی تولید و طراحی محصول گذاشته‌ایم و پس از عملیاتی کردن نیازمندی‌های بیمه پاسارگاد قطعا به سراغ نفوذ در بازارهای دیگر می‌رویم. البته تلاش ما این است که تا حد امکان نیازمندی‌های کل صنعت را در طراحی و اجرای کُر ۲ ببینیم و راهکارهایی هم برای این امر تخصیص داده‌ایم.»

فرزان نگاه به مقوله نوآوری در ریتون را از چند بعد امکان‌پذیر می‌داند و می‌گوید: «اول در محصولات و خدمات بیمه‌ای نظیر رشته جدید یا قابلیت خاصی در یک رشته موجود، دوم در نحوه ارائه خدمات بیمه‌ای و در دسترس قرار گرفتن این خدمات. حوزه سوم اساسا در فضای فناوری و روزآمدی فناورانه مطرح خواهد بود. در چهارمین بخش هم بحث استفاده و بهره‌برداری از نو‌‌آوری‌هایی مطرح می‌شود که در حوزه‌ها و صنایع دیگر انجام شده ولی در صنعت بیمه هنوز وارد نشده است.  اساسا به این موضوع هم بسیار امیدوارم که در کنار سرمایه‌های انسانی متخصص در خود شرکت، نحوه شکل‌گیری و سهامداری ریتون، کمک زیادی به هر یک از این نوآوری‌ها در ریتون کند.»

مدیرعامل ریتون در ادامه از هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین و کلیدی‌ترین فناوری‌های روز یاد می‌کند و می‌گوید: «استفاده از هوش مصنوعی و مدیریت دیتا به توسعه جدی صنعت بیمه، کاربردی‌تر و دقیق‌تر شدن فرایندهای بیمه کمک می‌کند. برای مثال در حوزه‌های صدور و خسارت، همان‌طور که در دنیا هم به کار گرفته شده در اینجا هم چه در حوزه اکچوئری و چه درحوزه بازدید و فرآیندهای خسارت استفاده از هوش مصنوعی و داده‌کاوی می‌تواند به شدت تاثیرگذار باشد»

فرزان چالش‌های پیش روی توسعه این مسیر را در گرو توسعه فناوری و تحول دیجیتال می‌داند. او در این باره می‌گوید: «گرچه صنعت بیمه در ایران به شتاب صنعت بانکی حرکت نکرده است اما این موضوع، به نوعی هم تهدید و هم فرصت است. فرصت‌ از این بعد است که اگر تغییری در این مسیر ایجاد شود، دستاورد آن نیز بسیار بزرگتر خواهد بود. نگاه و ماموریت ریتون این است که بتواند تغییر و تحولی جدی در صنعت بیمه ایجاد کند.»

او جدی‌ترین برنامه‌های آینده شرکت ریتون را بحث فراگیری مالی و تحول دیجیتال می‌داند و ادامه می‌دهد: «ما در دو حوزه فعالیت‌هایمان را متمرکز کرده‌ایم. یک بعد افزایش و گسترش محصولات خدمات صنعت بیمه است و بعد دیگر توسعه و گسترش دسترسی مشتریان نهایی به این محصولات و خدمات. در بخش دوم می‌خواهیم دسترس‌پذیری مردم به صنعت بیمه را گسترش دهیم.»

فرزان در خصوص تفاوت در صنعت بیمه و بانکداری در داتین می‌گوید: «در بانک‌ها توسعه فناوری اطلاعات پیشتر شکل گرفته است چون به توسعه فناوری اطلاعات به چشم سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند. وقتی به آمار و ارقام نگاهی می‌اندازیم می‌بینیم که ضریب نفوذ بیمه در ایران طبق آخرین گزارش بیمه مرکزی ۱.۸ و در دنیا ۶.۸ است. حجم بازار بیمه ایران حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. اما حجم بازار فناوری اطلاعات بیمه، تقریبا با یک حساب سرانگشتی به هزار میلیارد تومان و در واقع نیم درصد حجم بازار صنعت می‌رسد. یا فروش دیجیتال در صنعت بیمه ایران حدود دو و نیم درصد است. دو و نیم درصدی که بخش عمده آن در بیمه شخص ثالث است و هنوز بیمه‌های دیگر به قدر کافی شناخته نشده است. به همین خاطر در صنعت بیمه نیز در واقع مدل بازی باید تغییر کند و با تغییر نگاه‌ها، سرمایه‌گذاری در این حوزه چشم‌گیرتر شود که البته این امر روند مثبت و امیدوار کننده‌ای در یکی دو سال اخیر داشته است.»

او در نهایت درباره انحصار در صنعت بیمه می‌گوید: «واقعیت این است انحصار به نفع هیچ‌کس نیست، چون باعث لختی و توسعه نیافتگی می‌شود. به نظرم باید به جای رقابت بر سر یک سهم کوچک، تلاش کنیم به اصطلاح کل کیک بزرگتر شود و بازیگران این حوزه نیز بتوانند سهم خوبی در اقتصاد دیجیتال به دست آورند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *