مهدی مختاری

مهدی مختاری، رئیس مرکز فاوای بیمه مرکزی تاکید کرد / سوییچ بیمه هرگز قصد ورود به عملیات بیمه‌گری ندارد

https://faraabime.com/p=1605

مهدی مختاری، رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی در پنل «رگولاتوری و تسهیل روند بیمه‌گری» که با حمایت بیمه میهن در شانزدهمین دوره نمایشگاه صنایع مالی کشور برگزار شد از الزام به رویکردهای فناورانه در صنعت بیمه گفت و نقاط ضعف جاری در این روند را برشمرد.

مهدی مختاری با پذیرش همه نقدهایی که در زمینه به رگولاتوری در عدم توسعه فناوری تا امروز داشته به این نکته اذعان داشت که صنعت بیمه در حوزه فناوری اطلاعات نسبت به آن چیزی که نیاز صنعت است، عقب است. به گفته مختاری اصلی‌ترین مسئله این است که نگاه اینکه فناوری اطلاعات پایه و اساس کار صنعت بیمه است ندارد.

رئیس مرکز فاوای بیمه مرکزی در این زمینه اضافه کرد: «صنعت بیمه خیلی راحت آمده و حوزه‌ی فناوری اطلاعاتش را به یک نرم‌افزار برون‌سپاری کرده است و تمام. حالا جدیداً اپلیکیشن‌هایی هم رونمایی می‌شود، اما این نگاه، نگاهی زیرساختی به فناوری اطلاعات نیست. از جنس داده و آن چیزی که بیمه‌ی مرکزی الزام کرده نیست. در صنایع مختلف، صنعت بانکی، اپلیکیشن‌های ساده، ساده‌ترین وب سرویس‌های الزامی فعال هستند. دیگر صنعتی وجود ندارد که شاهکار در آن فعال نباشد. ولی در صنعت بیمه برای راه‌اندازی و اجرای شاهکار و صورت گرفتن استعلام و مواردی از این دست هنوز مقاومت صورت می‌گیرد. این‌ها موضوعاتی است که هرچقدر پیش برویم، ضررش متوجه کل صنعت بیمه می‌شود. هرچقدر از لحاظ داده و رگولاتوری این موارد را رعایت کنیم، در آینده صنعت بیمه راحت‌تر می‌تواند در حوزه‌ فناوری اطلاعات حرکت کند.»

مهدی مختاری با اشاره به اهمیت داده ورزی از ضعف داد‌های تمیز نیز در صنعت بیمه گفت. به عقیده او بزرگ ترین چالش امروز صنعت بیمه بی بهره بودن از داده خوب است و بخس دیگر اجرای الزامات.

او در بیان چالش هایی که رگولاتوری امروز با شرکت های خدمات دهنده دارد گفت: «تا حالا به این شکل بوده است که بخش نظارت دستورالعملی را تهیه می‌کرد، در فاوا هم چیزی تهیه می‌شد و ابلاغی هم به صنعت زده می‌شد، صنعت می‌رفت که این دستورالعمل را اجرا کند. اما نامه‌نگاری‌های مختلفی از سوی شرکت هاو به خصوص استارتاپ ها انجام می‌شد مبنی بر اینکه نمی‌شود این دستورالعمل‌ها را اجرا کرد. مکرر شاهد بودیم که بیمه مرکزی نامه و ابلاغ می‌زند تا یک سرویس در صنعت بیمه استقرار پیدا کند. اما حالا دیگر رویکرد بیمه‌ی مرکزی را عوض کردیم. صنعت حق دارد زودتر بداند که چه چیزی دارد الزامی می‌شود. انشالله تا قبل از اتمام تابستان کل برنامه‌ توسعه‌ فناوری سال ۱۴۰۳ را به صنعت بیمه می‌دهیم. اما انتظار داریم که صنعت در اجرای این موارد، همیاری کند.»

به عقیده او موضوعی که باعث دورماندن بیمه از روند فناوری اطلاعات شده نظام کسب‌وکاری بیمه است.

به گفته مهدی مختاری تا حوزه‌ کسب‌وکاری در صنعت بیمه شکل نگیرد، فناوری اطلاعات صنعت بیمه رشد نمی‌کند: ـ«اگر همین یک اتفاق در صنعت بیمه بیفتد، صنعت بیمه رشد می‌کند، این اتفاقی است که در صنعت بانکی رخ داده است. ما امسال نظام تعرفه را درست کردیم. مسئله این است که شرکت‌ها به شدت مقاومت دارند. در صنعت بانکی همه‌ این مسائل حل شده است، و شما پول جابه‌جا می‌کنید و هزینه‌اش را پرداخت می‌کنید. هزینه باعث توسعه‌ بخش فناوری اطلاعات صنعت بانکی شده است. در صنعت بیمه این مسئله وجود ندارد و حالا که قرار است شروع شود، با نگاه‌های بدبینانه به موضوع نگاه می‌کنند. درحالی‌که در نظام‌های تعرفه ما کم‌ترین درآمد را در بیمه‌ی مرکزی داریم و بیشترین درآمد برای حوزه‌ شرکت‌های بیمه است و بعد از آن برای شرکت‌هایی است که حوزه‌ فناوری اطلاعات را برای صنعت بیمه تسهیل می‌کنند. اگر این اتفاق بیفتد و مدل کسب‌وکاری در فرایندهای بیمه‌گری بنشیند، این علاقمندی برای حضور در حوزه‌ فناوری اطلاعات اتفاق می‌افتد و همین مسئله باعث می‌شود استارتاپ‌ها و شرکت‌ها جای خود را در صنعت بیمه پیدا کنند. با درست کردن نظام تعرفه، جریان درآمدی خودبه‌خود مدل درآمدی برای آن‌ها دارد.»

سوییچ بیمه باید اجرایی شود

سوییچ بیمه. پرچالش ترین موضوعی که بیمه در سال گذشته با آن رو به رو بود و با اظهار نظرهای متفاوتی از سوی بازیگران اصلی اکوسیستم بیمه همراه شد.

مهدی مختاری در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او سوییچ بیمه را می توان اقدامی تسهیلگرانه از سوی رگولاتوری تلقی کرد پاسخ روشنی داد. این که سوییچ با نگاهی که اهالی بیمه به آن دارند اصلا کمک رسان یا یاریگر رگولاتوری نیست و هر چه هست منافع آن متوجه شرکت‌های فعال در عرصه بیمه خواهد بود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی از سوییچ بیمه تعریف دیگری با آنچه امروز در ذهن ها متبادر می شد دارد: «ما در نهاد ناظر تعریف خاصی برای سوییچ بیمه داریم. در روزهای ابتدایی سوییچ بیمه ناخواسته وارد عملیات بیمه گری می شد که ما آن بخش را اصلاح کردیم یعنی به وضوح و صراحت می توانم بگویم که نهاد ناظر با اجرا سوییچ به دنبال عملیات بیمه‌گری نیست.  ما بازتعریفی در سوئیچ کردیم که نقش رگولاتور در عملیات بیمه‌گری چه باید باشد و ما باید کجا ورود کنم. از زنجیره‌ قسمت اولی که بازاریابی می‌کنیم و مشتری را پیدا می‌کنیم تا زمان صدور بیمه، سوئیچ حضور دارد. روی سوئیچ بازتعریفی انجام دادیم تا مشکلات نماینده‌ها هم حل شود. البته در اجرا استارتاپ‌هایی که بزرگ شدند، همراهی نمی‌کنند. وقتی می‌رویم سراغ این بخش که تنظیم‌گری را روی سوئیچ فعال کنیم و نظام رتبه‌بندی داشته باشیم، می‌بینیم که موضوعات به مقامات بالادستی به گونه‌ی دیگری برای آن‌ها تعریف شده است. ما بحث سوئیچ را با این تعریفی که حالا داریم، حتماً به نفع صنعت بیمه و رگولاتوری می‌دانیم. هم مسئله توزیع حل می‌شود و هم پرداخت و هم اینکه استارتاپ‌ها می‌توانند تخفیف‌شان را بدهند و نماینده به آن چیزی که قولش را داده می‌رسد. تمام این‌ها در بازتعریف سوئیچ وجود دارد و مسئله حل شده است، البته اگر بگذارند اجرا کنیم!»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *