علی بنیادی

علی بنیادی، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی از نگاه نوین تسهیلگرانه نهاد ناظر می‌گوید / نظام دیکته‌ای و دستوری دیگر کارآیی ندارد!

https://faraabime.com/p=1410

علی بنیادی نائینی، معاون توسعه و نوآوری بیمه مرکزی در گردهمایی تقدیر از شرکت‌های بیمه و استارتاپ‌های شرکت‌کننده در بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ از آسیب‌شناسی خلاهای ارتباطی میان فناوربیمه‌ها و رگولاتوری صحبت کرد و نظام دیکته‌ای و دستوری گذشته را به نقد کشید.

او با اشاره به حرکت نوین بیمه مرکزی در حمایت از شرکت‌های فناور بیمه آغاز روند تسهیلگری در اکوسیستم بیمه برای تعامل با شرکت‌های فناور بیمه را مهم برشمرد و گفت: «یکی از نقدهایی که درباره صنعت بیمه مطرح می‌شود این است که توسعه فناوری دراین صنعت در مقایسه با سایر نهادهای مالی کم‌تر اتفاق افتاده است. ما می‌خواهیم ببینیم که آیا این نقد به صنعت بیمه وارد است یا خیر. مسئله دیگر این است که در صورتی که این نقد در مورد اکوسیستم بیمه درست باشد (که بخشی از آن درست است و بخشی خیر)، متخصصان و صاحبنظران این صنعت برای برطرف کردن این موضوع چه باید بکنند؟ پس از بررسی و آسیب‌شناسی این مشکل، به این جمع‌بندی رسیدیم که سیستم دیکته‌ای، آیین‌نامه‌ای و دستوری برای رفع این مشکل، پاسخگو نخواهد بود و به نظر می‌رسد که سیستم فرهنگ‌سازی و توسعه رقابتی می‌تواند اثرگذار باشد.»

او در ادامه اضافه کرد: «یکی دیگر از نقاط اختلاف این است که آیا منشأ این توسعه رقابت درون شرکت‌های بیمه است یا بیرون از آن‌ها؟ درواقع برخی از شرکت‌ها در حوزه توسعه فناوری و نوآوری سرآمد بودند و برخی از شرکت‌ها کمی عقب‌تر قرار داشتند. اساساً به شرکت‌هایی که در بیزنس پلنی که ارائه داده بودند این بود که به دنبال تأسیس شرکت بیمه‌ای تمام‌الکترونیک هستند، مجوزهای جدیدی داده شده بود. در این نقطه هم شاهد موفقیت‌هایی بودیم، هرچند که همچنان ناکامی‌هایی هم وجود داشت.»

به گفته علی بنیادی همه این موارد آسیب‌شناسی، جمع‌بندی و بررسی شدند و رویکردهای توسعه‌ای و فرهنگ‌سازی ملاک عمل قرار گرفتند.

او در ادامه بر این نکته تاکید کرد که بیمه مرکزی سعی دارد همه بازیگران صنعت بیمه را مدنظر داشته باشد و منشأ و مبدأ شروع توسعه فناوری را این نقطه قرار دهد.

علی بنیادی در زمینه آسیب شناسی عدم اقبال فناوری در بیمه گفت: «ما در زنجیره ارزش عملیات بیمه‌گری آسیب‌شناسی انجام دادیم تا ببینیم در چه جاهایی فناوران حضور دارند و در چه جاهایی حضورشان کم‌رنگ‌تر است و در نهایت همه این آسیب‌شناسی‌ها منجر به طراحی و تدوین نقشه‌ راه توسعه فناوری.»

به عقیده معاون توسعه و نوآوری بیمه مرکزی، تراوش توسعه نوآوری در صنعت بیمه باید از درون نهاد ناظر حاصل شود و مسئله خودتنظیم‌گری نهاد ناظر حائز اهمیت ویژه‌ای است. «ما از همان زمان به سراغ اصلاح فرایندها و ساختارها رفتیم و تلاش کردیم که به توسعه نوآوری در بند بندِ آیین‌نامه‌های بیمه مرکزی بپردازیم؛ به این معنی که رییس کل بیمه مرکزی دستور دادند که در صورتی که بخواهیم هر آیین‌نامه‌ای را در شورای بیمه اصلاح و یا تصویب کنیم، حتماً باید پیوست فناورانه داشته باشد. 

علی بنیادی در ادامه این طور توضیح داد: «ساختار بیمه مرکزی و به‌خصوص معاونت طرح توسعه سابق و معاونت توسعه و نوآوری فعلی مبتنی بر این شکل گرفته است که ما توسعه نوآوری را در دستور کار خود قرار دهیم. باید بدانیم که نوآوری صرفاً یک محصول نیست؛ به این معنی که اساساً اگر توسعه نوآوری در مدل کسب‌وکار تعریف نشود، ممکن است به توسعه محصول در قالب سلب اداری موجود، محدود شود. بنابراین، اصلاح ساختار انجام شد و شرکت‌های بیمه هم جلوتر از ما گرته‌برداری کرده بودند و مراکز توسعه نوآوری را در دل خود شکل داده بودند.

به گفته معاون توسعه و نوآوری بیمه مرکزی آیین‌نامه 105 بازیگری با عنوان اینشورتک متجلی شد و رسمیت پیدا کرد. او در باره روند اجرای این آیین‌نام گفت: «تا امروز 30 طرح به دبیرخانه رسیده است که از این میان 23 طرح بررسی شد، 3 طرح به کمیسیون تخصصی توسعه فناوری و نوآوری در صنعت بیمه‌ای که این جایگاه را آیین‌نامه 105 تبیین کرده است، مطرح شد و یک شرکت مجوز اصولی مربوطه را گرفت و قرار شد که دو شرکت دیگر در کمیسیون طرح بحث شوند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *