روح‌الله ابوجعفری

روح‌الله ابوجعفری، مشاور وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد / تحول دیجیتال در صنعت بیمه نیازمند آگاهی است

https://faraabime.com/p=323

نشست تبیین ابعاد آیین‌نامه تاسیس و فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای روز گذشته میهمان ویژه‌ای داشت. روح‌الله ابوجعفری، مشاور وزیر اقتصاد در امور دانش‌بنیان و عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری در کنار مدیران ارشد بیمه مرکزی و جمع کثیر فعالان حوزه نوآوری و فناوری بیمه حاضر شد تا به تشریح ابعاد گسترده آیین‌نامه 105 بیمه مرکزی بپردازد.

مشاور وزیر اقتصاد که خود از ابتدا در جریان طرح آیین‌نامه 105 بوده و در تصمیم‌گیری در روال تدوین و تصویب آن نقش بسزایی داشت در توضیح اهمیت جریان هوشمندسازی در صنایع مالی و سرمایه‌گذاری‌های لازم گفت: «طی ۲۰ سال گذشته یک مسیر سرمایه‌گذاری جدی در بخش خصوصی و در زمینه توسعه فعالیت دانش‌بنیان بنا نهاده شده است که در این میان دیگر وقت آن رسیده که اکوسیستم با حوزه های واقعی ارتباط برقرار کند. امروز حدود ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که حدود ۷۰ درصد آنها شرکت‌های نوپا هستند. مسئله جدی برای این شرکت‌ها چالش بازار است.»

روح‌الله ابوجعفری با تأکید بر هدف وزارت اقتصاد بر توسعه روند هوشمندسازی و جلوگیری از تقلب و فرار مالیاتی از تلاش بیمه مرکزی برای توسعه هوشمندسازی فرآیندها در صنعت بیمه نام برد. او ضمن اشاره به قابلیت‌های آئین‌نامه ۱۰۴ در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌های فناورانه در صنعت بیمه، آئین‌نامه ۱۰۵ را نیز یکی از مهم‌ترین اقدامات بیمه مرکزی در جهت این هدف خطاب کرد.

او با اشاره به فرایندهای تأمین، فعالیت‌های اصلی و پشتیبانی و بازار در صنعت بیمه کشور گفت: «ما در تمامی این فرآیندها در صنعت بیمه از گذشته شاهد فعالیت‌های بسیاری بوده‌ایم و حالا وقت آن است که بدانیم چطور می‌توانیم با استفاده از روندهای فناورانه و نوآورانه در تمامی این لایه‌های فعالیتی صنعت بیمه، خلق ارزش داشته باشیم. امروز مهم‌ترین مسئله این است که ما از فناوری برای تحول در صنعت بیمه استفاده کنیم.»

به گفته ابوجعفری تحول در صنعت بیمه به دو صورت ممکن خواهد بود: «از یک سو فرآیندهای سنتی و موروثی صنعت بیمه را بهره‌ور کرد. مفهومی که ما امروز به اسم دیجیتالیزه کردن یا الکترونیکی کردن فرآیندهایی نظیر فروش یا پرداخت خسارت می‌شناسیم. اما سوی دیگر ماجرا تحول دیجیتال است به معنای ساختن کسب‌و‌کارهای جدید، محصولات جدید و خلق تجربه جدید مشتری. در داشتن یک تعریف جامع برای شرکت‌های فناور بیمه‌ای در ایران هر دو موضع را در نظر گرفته شده است.»

مشاور وزیر اقتصاد در امور دانش‌بنیان، در ادامه به موضوع مهمی در بحث امور مالی اشاره کرد: عدم تقارن اطلاعات: «تمام رویکردهای سیاست‌گذار بر این است که عدم تقارن اطلاعات بین ارائه‌دهنده خدمت و دریافت‌کننده خدمت به حداقل برسد که در این میان تولید اطلاعات می‌تواند رویکرد کارسازی باشد.»

او مهم‌ترین چالش امروز اینشورتک‌های حاضر در کشور را در عدم تناسب قوانین با مدل‌های کسب‌و‌کارهای نوین دانست و با اشاره به چالش‌های گفته‌شده از سوی اینشورتک‌ها بحث داده را نیز پیش کشید.

روح‌الله ابوجعفری در ادامه به دسته‌بندی‌های خاص اینشورتک اشاره کرد بلکه از طریق این دسته‌بندی‌ها بتوان به نیازمندی‌های خاص هر گروه رسید.

او در این باره توضیح داد:‌ «دسته اول اینشورتک‌ها فرایندهای جاری صنعت بیمه را بهبود می‌بخشند. دسته دوم توانمندسازان هستند که در تمامی لایه‌های زنجیره ارزش بیمه می‌توانند راهگشا باشند. به عنوان مثال امروز یکی از مهم‌ترین چالش های صنعت بیمه بحث کوراینشورنس‌هاست. بیمه هنوز در مقایسه با صنایع مالی دیگر عقب است. در حالی که امروز در صنعت بانکداری صحبت از Coreless Banking در میان است در صنعت بیمه ما هنوز یک کوراینشورنس جامع نداریم. اینجاست که باید ظرفیت های شرکت‌های فناور در حوزه بیمه را بشناسیم. نوع سوم اینشورتک‌ها آنهایی هستند که صنعت بیمه موجود را به چالش کشیده‌اند و زمینه‌ساز تحول هستند. و آیین‌نامه ۱۰۵ فرصت فعالیت را برای همه این گروه‌های متفاوت فراهم خواهد کرد. این آیین‌نامه به شرکت‌هایی که در حوزه دانش‌بنیان و فناوری‌های پیشرفته در حال فعالیت هستند این قابلیت را می‌دهد که بتوانند مدل های کسب و کار جدید را وارد کنند یا اگر محصول جدیدی دارند به طور مستقیم با قبول ریسک به ارائه محصول یا خدمات خود بپردازند.»

او در ادامه با اشاره به نمونه‌های موفق شرکت‌های اینشورتک در ایران به این نکته نیز اشاره داشت که اینشورتک‌ها در ایران قرار است در خدمت توسعه بازار باشند و قرار نیست که جای شرکت‌های بیمه را بگیرند. حتی در کشورهای مختلف دنیا نیز خدمات اینشورتک‌ها در قالب ارائه محصولات و بیمه‌نامه‌های جدید است.

ابوجعفری در ادامه با اشاره به این که امروز موضوع رگولاتوری یکی از مهم‌ترین چالش‌های تعامل با اکوسیستم نوآوری است از نظام رگولاتوری بیمه در کشور انگلستان و چین به عنوان یک نمونه روشن صحبت کرد: «انگلستان هاب نوآوری را فعال کرد و مبتنی بر سندباکس به قانون‌گذاری در رابطه با اینشورتک‌ها پیش رفت که به رغم موفقیت‌های ابتدایی در ادامه آن طور که باید جریان ادامه پیدا نکرد و مجبور به سندباکس و رویکرد نظارتی قوی‌تری شد.»

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری برای در پیش گرفتن روند تحول دیجیتال در صنعت بیمه به سه عنصر مهم  اشاره کرد: فهم، درگیر شدن در فرایند و بعد اجرا که پیش نیاز همه آگاهی است. «ما در سال های گذشته همه تلاش خودمان را داشته ایم تا بتوانیم در جهت آگاهی و ایجاد مشارکت پیش رفته ایم ولیکن امروز در مرحله درگیری با روند تحول دیجیتال به سر می بریم.»

او در این میان نیاز به حضور فعال شتابدهنده‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد تا با حضور فعال آنها بتوان به اینشورتک‌هایی که در حوزه تحول‌آفرینی فعالیت دارند و به خلق محصول با مدل های کسب و کاری نوین می‌پردازند، توان دوچندان بخشید.

به گفته روح‌الله ابوجعفری چالش‌های پیش روی اینشورتک‌ها در مواردی نظیر کوچک بودن بازار، رویکرد سنتی شرکت‌های بیمه، ضعف توانمندی فناورانه شرکت‌های اینشورتک‌ و ظرفیت‌های محدود نهاد ناظر خلاصه می‌شود که با داشتن اتاق فکرهای مشترک در تعامل دو گروه نهاد ناظر با فعالان اکوسیستم فناوری و نوآوری این چالش‌ها قابل درک و حل خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *