مقررات‌ردایی

چهار پیشنهاد به دولت چهاردهم برای توسعه صنعت بیمه / مقررات‌زدایی را فراموش نکنید؛ آقای وزیر!

https://faraabime.com/p=1602

وجود برخی اشکالات در ساختار بیمه مرکزی و به‌تبع آن صنعت بیمه سبب شده تا شاهد رشد و توسعه این بخش نباشیم و ضریب نفوذ بیمه در کشور از نقطه ایده‌آل فاصله زیادی بگیرد. قطعا افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور، نیازمند بررسی‌های کارشناسی است و باید جنبه‌های مختلف این موضوع بررسی شود که چه عوامل و مولفه‌هایی می‌تواند بر رشد این مهم تاثیرگذار باشد و این روند را تسریع کند.

گسترش فعالیت‏‌ها‏ی دیجیتالی، مقررات‌زدایی، تسهیل در امر ایجاد محصولات جدید بیمه‌‏ای و اصلاح فرایند رسیدگی به خسارات قطعا موجبات افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور را فراهم می‏‌کند که لازم است از سوی دولت چهاردهم مورد توجه و در دستور کار قرار گیرد.

گسترش فعالیت‏ها‏ی دیجیتالی: گسترش استفاده از تکنولوژی‏ها‏ی جدید و دیجیتالی در جامعه امروز بر کسی پوشیده نیست. در حالی که اکثر صنایع از تغییرات عمیق تکنولوژی استفاده می‏کنند، صنعت بیمه با سرعت کم و کندی با این تغییرات پیش رفته است. بهتر است صنعت بیمه همگام‏تر با تغییرات دیجیتال گام بردارد تا بتواند مانند سایر صنایع سوار بر موج تغییرات تکنولوژی‏ها‏ی دیجیتال فعالیت کند و از این فرصت به طور صحیح استفاده کند. همان‏گونه که سایر صنایع به طور مثال صنعت خودروسازی از این مقوله بهره جسته (که خود یکی از منابع مهم خدمات و محصولات بیمه‌‏ای است) صنعت بیمه نیز باید با سرعت بیشتری در مسیر دیجیتالی شدن حرکت کند تا بازارهای ایجادشده را از دست ندهد.

مقررات‌زدایی (بازنگری در آیین‌‏نامه‏‌ها‏): برخی از آیین‌‏نامه‌‏ها‏، قوانین و مقررات موجود در صنعت بیمه از ابتدای تاسیس بیمه در ایران حکم‏فرماست که نیاز به بازنگری و برخی اصلاحات دارد تا شرکت‏ها‏ی بیمه‌‏ای بتوانند فعالیت‏ها‏ی خود را در چارچوب قوانین و مقررات به‌‏روزشده نسبت به شرایط اجتماعی و اقتصادی حال حاضر انجام دهند. به طبع با مقررات‌زدایی، نرخ‏‌گذاری جدید برای محصولات ایجاد می‌‏شود و همچنین فضای رقابتی نسبت به قبل آزادتر خواهدشد. پس از مقررات‌‏زدایی، ساختار سازمانی شرکت‏ها‏ی بیمه تغییر خواهد کرد و از رسمیت و تمرکز بیشتری برخوردار خواهد شد. در واقع پس از مقررات‌زدایی، ساختار سازمانی شرکت‏ها‏ی بیمه مکانیکی‌‏تر می‏‌شود.

تسهیل در امر ایجاد محصولات جدید بیمه‏‌ای: با توجه به اینکه کشورهای توسعه‏‌یافته محصولات بیمه‌‏ای متنوع و گسترده‌‏ای به مشتریان خود ارائه و سبدی متنوع از محصولات مورد نیازشان را تولید کرده‌‏اند تا هر فردی متناسب با نیاز خود بتواند حداقل یک بیمه‌‏نامه متناسب با شرایط زندگی و وضعیت مالی خود تهیه کند، می‏‌توان با مطالعه بر روی محصولاتی که در سایر کشورها متناسب با نیاز مشتری طراحی و تولید شده و مورد استقبال بیمه‏گزاران قرار گرفته، فاکتورهای موفقیت محصول ارائه‏شده را بررسی کرد و با بومی‏سازی، بررسی و محاسبه ریسک آن‏ها در کشور، محصولات جدید و متناسب با نیاز و خواسته هم‏وطنانمان تولید کرد.

اصلاح فرایند رسیدگی به خسارات: پرداخت خسارت به بیمه‏‌گزار فرایند پیچیده و زمان‏بری است. از آن‏جایی که به طور متوسط در حدود 75 درصد از حق بیمه خالص برای پرداخت خسارت هزینه می‏‌شود هرگونه کاهش هزینه در فرایند رسیدگی به خسارات می‏‌تواند تاثیر مهمی برای بقای شرکت‏‌ها‏ی بیمه‌‏ای داشته باشد.

از طرفی بالا رفتن استانداردهای موجود در صنایع دیگر با نوآوری‌‏ها‏یی مانند اینترنت، خرید تلفنی با تحویل یک‌‏روزه و… منجر شده که مشتریان انتظار ارائه خدمات سریع و مناسبی را از صنعت بیمه داشته باشند و زمانی که این انتظار برآورده نشود سریعا به شرکت‏ها‏ی بیمه‌‏ای دیگر مراجعه می‏‌کنند.

نارضایتی بیمه‏‌گزاران در این فرایند اکثرا ناشی از عواملی مانند رد غیرمنصفانه خسارت واقع شده توسط بیمه‏گر، پرداخت مبلغ کمتر از آنچه که واقعا باید پرداخت شود و یا تاخیر در زمان تسویه خسارت است، که این فرایند باید به گونه‏ای اصلاح شود که رضایت مشتریان را در بر گیرد تا باعث افزایش وفاداری مشتریان به شرکت بیمه شود. حتی گاهی این نارضایتی از فرایند پرداخت خسارت باعث می‏‌شود افراد بابت خرید بیمه‌‏نامه‏‌ها‏ی اختیاری نه‌‏تنها به شرکت بیمه‌‏ای دیگر رجوع نکنند، بلکه کلا از خرید بیمه‏‌نامه‏‌ها‏ی اختیاری منصرف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *