بیمه پارامتریک

۵ افسانه درباره بیمه پارامتریک / شاخص‌های گرفتار در توهمات

https://faraabime.com/p=475

بیمه پارامتریک یکی از مفاهیم نوظهور در صنعت بیمه به شمار می‌آید که هنوز بیمه‌گران سنتی به صورت کامل با آن آشنایی ندارند. همین مسئله باعث شده که تصورات اشتباهی درباره آن رواج پیدا کند. شرکت خدمات بیمه‌ای «سوئیس‌ری» در گزارشی به 5 افسانه‌ای که در باره این نوع بیمه رواج یافته است پرداخته و تلاش دارد این مقوله را برای بیمه‌گران و مشتریان صنعت بیمه روشن کند.

افسانه اول: بیمه پارامتریک گران‌تر از بیمه سنتی است

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها درباره بیمه پارامتریک «هزینه» آن است. واقعیت این است که هیچ‌وقت نمی‌توان بیمه پارامتریک را به صورت عینی و دقیق با بیمه سنتی و کلاسیک مقایسه کرد به این دلیل که آن‌ها «چیزهای مشابه» را پوشش نمی‌دهند. اساسا، بیمه پارامتریک خلاهای موجود در بیمه کلاسیک را پوشش می‌دهد و در نتیجه نمی‌تواند محل خوبی برای مقایسه باشد. در این شکل از بیمه، خسارت‌هایی مورد پوشش قرار می‌گیرند که در حالت عادی، مورد غفلت واقع شده‌اند.

افسانه دوم: درک و فهم بیمه پارامتریک دشوار و پیچیده است

برعکس؛ بیمه پارامتریک کاملا ساده و شفاف است. ماجرا خیلی ساده است: اگر اتفاقی رخ دهد و از مرزهایی که با شاخص‌ها مشخص شده، عبور کند، طبق سیاست بیمه‌ایِ ایکس و طبق توافقی که از قبل صورت گرفته، ظرف چند روز، خسارت پرداخت خواهد شد. یکی از دلایلی که برخی از افراد این نوع بیمه‌نامه را پیچیده می‌بینند، به مسئله تعریف ساختارهای جدید مربوط می‌شود. در واقع، آن‌ها باید راهکارهایی را متناسب با نیازهای مشتری تعریف کنند و این مسئله در ابتدا متفاوت و دشوار به نظر می‌رسد در حالی‌که در نهایت، کل فرایند را ساده‌تر خواهد کرد.

افسانه سوم: بیمه پارامتریک مثل قمار کردن است

چنین تصور غلطی می‌تواند به افسانه چهارم هم مربوط باشد. درواقع، تفاوت اساسی میان بیمه و قمار، به مقوله «در معرض قرار داشتن» مربوط می‌شود و نفعی که می‌توان از «قابلیت بیمه شدن» به دست آورد. بیمه پارامتریک الزاما ابزاری برای انتقال نیست. مدیران بیمه‌ای هم قرار نیست قمار کنند. در قمار، فرد خودش را در معرض خطر قرار می‌دهد! اما در این نوع خاص بیمه، فرد بیمه‌شده خودش را در معرض خطر قرار نمی‌دهد و الزاما ضرری ایجاد نمی‌کند.

افسانه چهارم: با بیمه پارامتریک تمامی ریسک‌ها بیمه می‌شوند

بی‌تردید این نوع بیمه چشم‌انداز پوشش‌های بیمه‌ای را توسعه می‌دهد؛ اما قرار نیست هر خطری را به مقوله‌ای تبدیل کنیم که قابلیت بیمه شدن دارد. همیشه باید به فکر بیمه چیزی باشید که قابلیت بیمه شدن را داشته باشد و مسائل مالی‌اش را هم در نظر بگیرید. به هر حال، بیمه پارامتریک می‌تواند شکاف‌های بیمه سنتی را پوشش دهد اما قرار نیست به دنبال خطراتی باشیم که صنعت بیمه هیچ اشتهایی نسبت به آن ندارد. علاوه بر آن، پوشش بیمه برای توسعه محصولات و نظیر آن، همچنان دشوار خواهد بود باید به ابعاد آن بیشتر اندیشید.

افسانه پنجم: بیمه پارامتریک فقط مختص وقایع طبیعی است

بلایای طبیعی جزو رایج‌ترین موارد در بیمه پارامتریک به شمار می‌آیند اما قرار نیست تنها سناریو برای آن باشند. بسیاری از دیگر پوشش‌های بیمه‌ای را می‌توان از طریق «شاخص» و به صورت شاخص-محور انجام داد. هر مسئله‌ای که بتوان برای آن عناصر و شاخص‌هایی را مشخص کرد، این قابلیت را خواهد داشت که وارد ماجرای بیمه پارامتریک شود و از مزایای آن بهره بگیرند. علاوه بر آن، پیشرفت فناوری هم به ما کمک می‌کند تا رصد هر چیزی را به بهترین شکل انجام دهیم، در نتیجه می‌توان به شکل ساده‌تری مسئله بیمه پارامتریک را پیش برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *