سندباکس بیمه

امیر صفری، مدیر اداره کل نوآوری و توسعه کسب‌وکارهای نوین بیمه مرکزی از شروع فعالیت کمیسیون راهبری سندباکس خبر داد / سندباکس تسهیلگر مسیر نوآوری یا سرعت‌گیر چابکی؟

https://faraabime.com/p=1362

برای بازیگران قدیمی صنعت بیمه امیر صفری نام‌آشناست. یکی از مدیران صاحب‌نام بیمه مرکزی که در روزگاری نه چندان دور در بازه‌ای مسئولیت معاونت نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی را به عهده داشت. صفری که با دکترای اقتصاد دورانی را نیز به عنوان رییس پژوهشکده بیمه مشغول به فعالیت بوده است امروز در قد و قامتی جدید و متفاوت در اکوسیستم بیمه کشور ظاهر شده است. حالا مدیر پیشکسوت بیمه‌‌ای را می‌توان راحت در ساختمان بلند خیابان مریم پیدا کرد.

او امروز با عنوان مدیر اداره کل نوآوری و کسب‎وکارهای نوین آستین بالا زده است تا در همت دیگر مدیران واحد توسعه و نوآوری (طرح و توسعه سابق) دستی بر اوضاع نه چندان مطلوب اکوسیستم فناوری و نوآوری صنعت بیمه بکشد. با ماموریتی بزرگ و هدفی که صنعت بیمه در تعامل با کسب و کارهای نوپای بیمه و فناوربیمه‌های متفاوت با زمینه فعالیت در همه لایه‌های زنجیره ارزش بیمه بسیار به آن نیاز دارد: اجرای سندباکس بیمه!

امیر صفری در حاشیه بیست ‌و هفتمین دوره نمایشگاه الکامپ که امسال با حمایت بیمه مرکزی از کسب و کارهای نوپا در سالنی مجزا و به دور از خمودگی نمایشگاه‌های قبل برگزار شد از سندباکس بیمه گفت و آغاز روند پذیرش و اعتبارسنجی اینشورتک‌ها.

او درباره روند پذیرش کسب‌وکارهای اینشورتک در بیمه مرکزی گفت: «در بیمه مرکزی هیچ گاه این دیدگاه نبوده که اجازه ندهد اینشورتک‌ها فعالیت کنند بلکه تاکید بر این بود که این کسب‌وکارها فعالیت غیرقانونی و مغایر با قانون انجام ندهند. در حال حاضر، منع فعالیت برای کسب‌وکارهای استارتاپی، دانش‌بنیان و غیره وجود ندارد، مشروط به اینکه مجوزهای لازم آن حوزه (اگر آن حوزه نیاز به مجوز داشته باشد) را اخذ کنند. همچنین اگر فعالیت در آن حوزه نیاز به مجوز نداشته باشد و قوانین و مقررات موجود به صراحت به این نکته اشاره کرده باشند، اینشورتک‌ها می‌توانند در آن حوزه فعالیت کنند.»

صفری تشکیل اداره کل نوآوری و توسعه کسب‌وکارهای نوین در بیمه مرکزی را نشانه‌ای از توجه این رگولاتور دانست و گفت: «حضور ما در نمایشگاه الکامپ و همچنین فلسفه شکل‌گیری اداره کل نوآوری و توسعه کسب‌وکارهای نوین در توجه به اینشورتک‌ها بوده است. هدف ما تسهیل نوآوری در صنعت بیمه است. بنابراین تشکیل این اداره در بیمه مرکزی یک گام ساختاری و قانونی در فضای کسب‌وکارهای نوین بیمه است. در همین راستا تصویب آیین‌نامه ۱۰۵ از سوی شورای عالی بیمه و ایجاد اداره کل نوآوری و توسعه کسب‌وکارهای نوین یکی از اقدمات بیمه مرکزی در این زمینه بوده است. ما از شکل‌گیری اینشورتک‌ها و توسعه فناوری در صنعت بیمه استقبال می‌کنیم.»

مدیر اداره کل نوآوری و توسعه کسب‌وکارهای نوین درباره حوزه فعالیت اینشورتک‌ها گفت: «نیازها و اولویت‌های فعالیت نوآورانه در صنعت بیمه از سوی بیمه مرکزی اعلام شده است اما فعالیت اینشورتک‌ها اصلا محدود به این اولویت‌ها نیست. هر ایده و طرحی در این زمینه برای ما ارسال شود در بیمه مرکزی بررسی می‌شود و منعی در این زمینه نداریم. بنابراین اگر اینشورتک‌ها طرح و ایده‌ای (در قالبی که اعلام شد) دارند برای ما ارسال کنند و بررسی خواهد شد.»

او درباره سندباکس بیمه مرکزی توضیح داد: «سندباکس یک محیط آزمون برای ایده‌ها و طراح‌های جدید از سوی اینشورتک‌هاست. ما در این فضای آزمون اجازه فعالیت به این طرح‌‎ها و ایده‌ها می‌دهیم. سندباکس جایی برای کسب‌وکارهایی است که حوزه فعالیت آنها با فقدان مقررات و نبود قوانین صریح و شفاف مواجه است که در این شرایط ما فضا را برای فعالیت در یک محیط محدود آزمایشی فراهم می‌کنیم. در واقع، خروجی این دوره آزمایشی می‌تواند منجر به ایجاد، تغییر و اصلاح مقررات و در نتیجه فعالیت کسب‌وکارها در حوزه مقررات‌گذاری‌شده شود.»

صفری درباره تعداد طرح‌های ارسال شده به سندباکس بیمه مرکزی اضافه کرد: «در حال حاضر، طرحی در سندباکس بیمه مرکزی قرار نگرفته است اما تا این لحظه ۲۹ طرح دریافت کرده‌ایم. از این طرح‌ها سه طرح در کمیته ارزیابی بررسی اولیه شده و بعد از آن در یک جلسه در کمیسیون راهبری- که مرجع نهایی تصمیم‌گیری است- درباره این سه طرح بحث شده است. در جلسه بعدی کمیسیون راهبری تکلیف نهایی این سه طرح مشخص خواهد شد. در صورت تایید کمیسیون این طرح‌ها در محیط سندباکس پذیرفته خواهند شد.»

مدیر اداره کل نوآوری و توسعه کسب‌وکارهای نوین افزود: «از ۳ طرح یادشده یک طرح در حوزه کشف تقلب، یک طرح در حوزه فروش بیمه‌نامه و طرح دیگر، در حوزه ارزیابی خسارت با روش‌های هوش مصنوعی است. در جلسه اول کمیسیون راهبردی یک تایید اولیه با این سه طرح صورت گرفته است.»

با این اوصاف به نظر می‌رسد تصویب آیین‌نامه تاسیس و فعالیت شرکت‌های فناور بیمه که در روزهای ابتدایی با نقد و نظر و موضع‌گیری‌های بسیاری همراه بود در حال اقبال و پذیرش عمومی از سوی فعالان حوزه نوآوری است و در این میان فقط باید منتظر نتیجه حضور اولین‌ها در سندباکس بیمه بود. آیا سندباکس واقعا به تسهیلگری روند فعالیت نوآوران کمک می‌کند یا سرعت‌گیری خواهد بود بر چالاکی و چابکی آنها؟ موضوعی که امروز در تعامل با نوآوران و استقبال آنها از سندباکس باید به آن توجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *