هادی شیخ‌الاسلامی

بررسی عملکرد بیمه میهن در دوران هادی شیخ‌الاسلامی/ میهن در میانه راهی رو به صعود

https://faraabime.com/p=1581

مجمع عمومی شرکت های بیمه در آخرین روزهای تیرماه یک به یک برگزار شدند و کارنامه‌های قبولی مدیران عامل بیرون آمدند. اما در این میان بودند شرکت‌های بیمه‌ای که همچنان غرق در ماسبق خود با گذشته‌ای سراسر از زیان دست و پنجه نرم می‌کردند و صرفا با تدبیر دانش و درایت مدیران جوانی و کار گروهی خود توانستند روزگاری روشن ترسیم کنند. نمونه بارز این موضوع را می‌توان در بیمه میهن مثال زد.

هادی شیخ‌الاسلامی که در بدو ورود به بیمه میهن با چالش‌های فراوانی همراه بود توانست همزمان با ساماندهی شرکت به لحاظ مالی، توسعه رشته‌های بیمه‌ای و ایجاد فرصت‌های جدید بازاریابی، پرداخت بدهی‌های معوّق شرکت را در اولویت خود قرار دهد؛ رویکردی که هر چند در کنار هزینه‌های آماده‌سازی زیرساخت‌های شرکت برای جذب پرتفوهای سهامداری و سایر پرتفوهای بزرگ کشور، سبب افزایش «موقتی» هزینه‌ها شد اما سبب شد که بیمه میهن به عنوان یک شرکت بیمه‌ای معتبر و قابل اطمینان بازآفرینی و شناخته شود.

کارنامه مدیر جوانی که کم نیاورد

اما برای بازگویی کارنامه شیخ‌الاسلامی باید به اسناد و مدارک و اعداد و ارقام رجوع کرد. آنچه بیمه میهن تا پیش از مدیریت او به دوش می کشید رسیدن از سطح توانگری یک به رتبه چهار بود، موضوعی که نشان از وخامت اوضاع در یکی از مهم‌ترین شرکت‌های بیمه کشور داشت.

وجود زیان انباشته شرکت به میزان ۶۵۸۳۶۰۶۰۰۰۰۰۰ ریال که بیش از ۴ برابر سرمایه ثبتی شرکت بود از یک سو و از سوی دیگر بلاتکلیفی پرونده های حقوقی از جمله پروژه سرمایه گذاری آسایش قریب به ۱۶ سال را باید از مسایلی دانست که بعید به نظر می‌رسید به راحتی بتوان از پس آن برآمد.

البته موضوعات بیمه میهن در دوران مدیریتی گذشته فراتر از این‌ها بود و شامل ضعف زیرساخت های  سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت نیز می‌شد. کمبود نقدینگی و منابع مالی برای پرداخت خسارت و تعهدات جاری و معوق، عدم وجود واحد وصول مطالبات و انباشت مطالبات از بیمه گذاران به علت عدم پیگیری،  عدم وجود مدیریت مستقل سرمایه گذاری و نداشتن سازوکار سرمایه گذاری در شرکت از چالش هایی بود که هادی شیخ‌الاسلامی و گروه همراه او در بدو ورود با آن رو به رو بودند.

اما آنچه که سهامداران بیمه میهن در روز مجمع آن را تایید کردند خروجی و نتیجه محسوسی بود که در چابکی و چالاکی بیمه میهن با دوره جدید مدیریتی آن دیده می شد. 

طبق گزارشات پرتفوی تولیدی از محل فروش بیمه‌نامه در سال ۱۴۰۲ به ویژه با افزایش فروش بیمه‌های زندگی، با افزایش رشد ۱۳۷درصدی مواجه شده و همزمان، نسبت خسارت پرداختی با روندی کاهشی، از ۸۰درصد در سال ۱۴۰۱ به۵۵درصد در سال ۱۴۰۲ رسید. روند رو به بهبودی که در سال ۱۴۰۳ نیز به نظر می رسد ادامه خواهد داشت.

همچنین، از سال ۱۴۰۱ به بعد با جابجایی حدود ۷۰ درصد از مدیران شعب و افزایش نسبت کارکنان شعب به کارکنان ستاد، بیمه میهن با بکارگیری نیروهای متخصّص و اثرگذار به افزایش فروش بیمه‌نامه‌ها و تولید حق بیمه صعودی دست پیدا کند.

در سال ۱۴۰۲ با جهش ۱۳۹ درصدی، سرمایه شرکت به ۳۵۹ میلیارد تومان ارتقاء یافت.  این شرکت در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ موفق شد ضمن خروج شرکت از شمول ماده ۱۴۱، توانگری خود را ارتقاء دهد.

انجام طرح رتبه‌بندی و درجه بندی شعب و نمایندگان و اعمال حدود اختیارات براساس درجه و رتبه شعب، راه اندازی واحد ارتباط با مشتریان بزرگ و روش های نوین بازاریابی و جذب پرتفوهای سودآور، تفکیک مدیریت های بیمه های اموال شرکت در قالب مدیریت های تخصصی و فنی هر رشته و استقرار واحد مدیریت ریسک و پیاده سازی نظام جامع مدیریت ریسک و کنترل داخلی در شرکت را باید از مهم ترین اقدامات در دوره مدیریتی جدید میهن دانست.

و در نهایت بیمه میهن به عنوان یکی از شرکت‌های سهامی عام که در دوره‌های قبل با گزینه «لغو پذیرش» از سازمان بورس مواجه شده بود، با اقدامات مالی انجام شده و تغییر روندها، موفق شد در سال ۱۴۰۲، بالاترین رشد نماد بورسی در بین شرکت‌های بورسی بیمه‌ای را برای نماد «میهن» به ثبت برساند.

جسارت خلق یک برند تازه

باز آفرینی برند. اقدامی موثر از سوی هادی شیخ‌الاسلامی که از جسارتی خاص خبر می داد. هر چند که این اقدام خاص نیز در ابتدای امر به سبب طراحی خاص لوگو و سایر المان های برندینگ و تغییر یک باره هر چه در هویت بصری شرکت دیده می شد مورد نقد قرار گرفت اما آنچه در این میان غافل ماند جسارت و تصمیم مدیران ارشد این شرکت در تصمیم به تغییر بزرگ بود و ساختارشکنی برای طرحی که با نظام سنتی بیمه گران چندان همخوانی نداشت و همین برگ برنده میهن در صنعت بیمه کشور است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *