حسین افشین

مخبر در مراسم معارفه حسین افشین، معاون جدید معاونت علمی و اقتصاد دانش‌بنیان بیان کرد / در فناوری‌های پیشرفته جزو مدعیان بزرگ دنیا هستیم!

https://faraabime.com/p=1619

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه در فناوری‌های پیشرفته جزو مدعیان بزرگ دنیا هستیم، حسین افشین، معاون جدید علمی رئیس جمهور را ملزم کرد در دو هفته آینده گزارشی از وضعیت کشور در زمینه هوش مصنوعی و کوانتوم ارائه کند.

محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهوری روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه دهقانی فیروزآبادی و حسین افشین معاونان پیشین و جدید علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، گفت: امروز تب هوش مصنوعی و کوانتوم خیلی بالا گرفته است و این دو فناوری جزو راهبردهای اصلی ماست؛ دکتر افشین ظرف دو هفته آینده به ما گزارش دهند که در این دو زمینه چه اقداماتی انجام گرفته و برای پیشتاز شدن باید با چه سازوکاری جلو برویم. در کشور ما به محض اینکه یک فناوری مطرح می‌شود، مراکز و کانون‌های مختلفی در این حوزه فعالیت خود را شروع می‌کنند اما بعد از کمی پیش رفتن،‌ متوقف می‌شوند. ما قبلاً مراکز آموزش عالی داشتیم که بخشی از آنها کیفیت نداشت اما امروز به جایی رسیده‌ایم که در فناوری پیشرفته جزو مدعیان بزرگ دنیا هستیم.

عارف با اشاره به اینکه معاونت علمی را دستگاهی نمی‌دانیم که در رقابت یا رفاقت با سایر دستگاه‌ها باشد بلکه یک معاونت ستادی است، تاکید کرد: حرف معاونت علمی ریاست جمهوری، حرف علمی رئیس جمهور و دولت است لذا وارد رقابت با هیچ دستگاهی نمی‌شود. دولت که با خودش رقابت نمی‌کند. دستگاه‌ها ممکن است رقابتی داشته باشند که بد هم نیست که گاهی این رقابت‌ها به اختلاف تبدیل می‌شود که دولت و رئیس‌جمهور باید آن را حل کند. علی الاصول مرجع حل اختلاف‌های علمی دستگاه‌ها، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور است. خواهشم این است که به هیچ‌وجه این معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور را دستگاه ندانید که اگر دستگاه بدانیم هم منابع تقسیم می‌شود و هم مسئولیت‌ها که نباید اینگونه شود. همه اختیارات و مسئولیت‌های رئیس‌جمهور در بخش علم و فناوری در این معاونت باید مدیریت شود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: آقای دهقانی گفت که افشین به او گفته است من راه تو را ادامه می‌دهم؛ طبیعی است راهی که این معاونت انتخاب کرده، راهی درست و همراه با نتایج روشن است که باید حتماً ادامه یابد.

عارف همچنین درباره برنامه هفتم توسعه گفت: اولین کلید عملیاتی برنامه هفتم توسعه را دیروز با تشکیل شورای عالی راهبری این سند خوب، زده شد. در آن جلسه عموماً از اهداف خوب و مترقی این برنامه صحبت شد. ایرادی که به این سند می‌شود گرفت این است که منابع مورد نیاز دیده نشده است؛ در برنامه هفتم تکلیف شده که دولت ظرف یک سال منابع را لحاظ و به مجلس ارسال کند؛ ان‌شاالله این ایراد هم رفع می‌شود.

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در دولت سیزدهم نیز در این مراسم گفت: معاونت علمی مهم‌ترین دستگاه این کشور است چون چندین ویژگی خاص دارد. امروز معاونت علمی فناوری رئیس جمهور دیگر یک معاونت کوچک ستادی رئیس جمهور نیست بلکه امروز معاونت علمی فناوری رئیس جمهور یک قانون جهش تولید دارد که جزو قانون مترقی در دنیاست. اگر ما این قانون را به مدت ۱۰ سال مستمراً اجرا کنیم واقعاً بخش قابل توجهی از GDP ما به GDP دانش‌بنیان تبدیل می‌شود که با آن می‌توانیم به یکی از کشورهای پیشرو در اجرای اقتصاد دانش بنیان تبدیل شویم.

در ادامه این مراسم، حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور بیان کرد: من از کسانی که پایه‌گذار معاونت علمی هستند مثل دکتر عارف و سهراب‌پور تشکر می‌کنم. در واقع تفکر معاونت علمی و بنیاد نخبگان را پایه‌گذاری کردند و توسط معاونین دست به دست پیشرفت پیدا کرد. من خوشحالم زمانی معاونت را می‌گیرم که به آن بلوغ خود رسیده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *