هادی شیخ‌الاسلامی

هادی شیخ‌الاسلامی، مدیر عامل بیمه میهن تاکید کرد / امروز مهم‌ترین وظیفه صنعت بیمه توجه به ذائقه مشتری است

https://faraabime.com/p=1659

هادی شیخ‌الاسلامی، مدیر عامل شرکت بیمه میهن در حاشیه نمایشگاه صنایع مالی در پنل «نقش رگولاتوری در روند تسهیلگری بیمه» از اهمیت موضوع مشتری‌مداری و توجه به تغییر رفتار مشتری گفت و  بازیگران صنعت بیمه را به توجه بیشتر به این موضوع فراخواند.

هادی شیخ‌الاسلامی در این باره با استناد به سلسله مطالعات و تحلیل‌هایی که در بیمه میهن روی رفتار مشتریان صورت گرفته است، گفت: «ما یک مطالعه‌ ضمنی در ذائقه‌ مشتریان در ۱۰ سال آینده داشتیم که این موضوع را در ری‌برندینگ بیمه‌ میهن هم پیاده کردیم. تا ۱۰ سال آینده، عمده‌ تصمیم‌گیران در سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دهه‌ هشتادی‌ها هستند و عمده‌ تصمیم‌سازان دهه‌ی نودی هستند. آن‌ها در بخش‌های خصوصی و دولتی وارد چرخه‌ مدیریت کشور می‌شوند. ذائقه و نگرش آن‌ها بر رفتارهای بنگاه‌های اقتصادی متفاوت‌تر از دهه‌های هفتاد و شصت و ماقبل است. نکته‌ اساسی این است که باید به نقش رگولاتوری این نگاه را هم داشته باشیم که با جامعه‌ هدف متفاوتی مواجهیم.»

مدیرعامل بیمه میهن در ادامه صحبت‌هایش از بعد حکمرانی روند رگولاتوری در صنعت بیمه را مورد ارزیابی قرار داد و عنوان کرد: «به نظرم باید در سطح حکمرانی ملی بیمه‌ کشور تصمیمات بزرگ‌تری در بخش سران قوا گرفته شود. این که امروز در شبکه‌ بانکی کشور خیلی از موضوعات حل شده، این موضوع در شورای عالی پول اعتبار و خیلی از موضوعات دیگر، تصمیمات کلان حاکمیتی گرفته شده است. شبکه‌ بانکی کشور در تمام حوزه‌های کشور، قوانین و ضوابط‌شان پیاده می‌شود. اینکه رگولاتوری صنعت بیمه در حوزه‌های مختلف کاملاً ضابطه و قوانین اجرایی داشته باشد نیز بسیار اهمیت دارد.»

هادی شیخ‌الاسلامی از سوی دیگر به نیاز صنعت بیمه به ایجاد روابط و ارتباطات بین‌الملل اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر ما حالا در دوره‌ تحریم هستیم ولی اگر این تحریم‌ها برداشته شود، در شبکه‌ بانکی ارتباطات زیرساختی برای ارتباط مستقیم با زیرساخت‌های بانکی کشورهای در دستور بانکی مرکزی قرار دارد. اما آیا در صنعت بیمه نیز به آینده بدون تحریم‌ها فکر کرده‌ایم؟ در کنار این موارد در بحث رگولاتوری و موضوع مشتری‌مداری وحقوق بیمه‌شده، چقدر بار حقوقی و قوانین حاکمیتی آن در نظر گرفته می‌شود؟ تمام این‌ها چالش‌هایی است که شرکت‌های بیمه با آن روبه‌رو هستند که می‌شود در بحث حاکمیت کلان صنعت بیمه در کشور قدم‌های مؤثری برداشت.»

دوران همزیستی فناوربیمه‌ها و شبکه فروش است

هادی شیخ‌الاسلامی در بخش دوم صحبت‌هایش از استراتژی خاص شرکت بیمه میهن برای توانمندسازی شبکه‌ی فروش صحبت کرد و از این که صنعت بیمه برای توسعه باید از حاشیه امن فروش بیمه‌های اجباری بیرون بیاید و برای گسترش رشته‌های دیگر بیمه بیاندیشد.

مدیر عامل بیمه میهن در این باره توضیح داد: «وقتی اسم صنعت بیمه را می‌آوریم، دو مقوله خیلی به چشم می‌خورد، اول ارزیابی صحیح ریسک است و دومی مدیریت ریسک. بیمه‌گزاری که ریسک را به شرکت بیمه‌گر منتقل می‌کند، اصولاً باید ارزیابی صحیحی از ریسکش داشته باشیم و نرخی را برای آن تعیین کنیم و این به شرکت بیمه‌گر منتقل شود، برای اینکه ریسکش را مدیریت کنیم. به گمانم مقوله‌ ارزیابی ریسک بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد. وقتی دو بیمه‌شده برای همین بیمه شخص ثالث به شبکه‌ی فروش ما مراجعه می‌کند، دو فرم پر می‌کنند و براساس نرخ‌نامه‌هایی که از قبل در هسته‌ی بیمه پیاده شده است، پوشش‌ها را انتخاب می‌کنند و براساس آن حق‌بیمه برای آن‌ها تعیین می‌شود. آیا بیمه‌گر ارزیابی صحیحی بین مشتری پرریسک و کم‌ریسک دارد؟ بیمه‌گر هر دو مشتری را با یک فرایند وارد شرکت می‌کند، پس ارزیابی از ریسک بیمه‌شده نداریم، در درمان هم همین است. بیمه‌گر چقدر بر ریسک درمان بیمه‌ی شده‌اش نظارت دارد؟ بیمه‌گر حق بیمه را گرفته است و هزینه‌ای هم به بخش درمان می‌دهد، هیچ‌گونه نظارت و کنترلی بر ریسک درمان بیمه‌ی درمان ندارد.»

هادی شیخ‌الاسلامی موضوع دامپینگ را یکی از چالش های امروز صنعت بیمه تلقی کرد و از موضوع همیشگی تعارض منافع شبکه نمایندگان فروش و شبکه فروش آنلاین و اگریگیتورها صحبت کرد: «در بحث استارتاپ‌ها و شبکه‌ی فروش، چندین سال است که نمی‌دانیم استارتاپ‌ها و شبکه‌ فروش را چکار کنیم. این دو را اصلاً نمی توان حذف کرد. زنجیره‌ استارتاپ و نرم‌افزار را باید در طول زنجیره‌ نیروی انسانی صنعت بیمه رشد داد و زنجیره‌ نیروی انسانی را هم در طول زنجیره‌ نرم‌افزاری. قطعاً لازمه‌‌ تغییر چالش و سختی است، اما بخش زیادی از مشاغل و نقش‌ها در صنعت بیمه در این بحث تغییر و تحولات، حتماً باید حذف شوند، منتها نقش‌ها و فرایندها و مشاغل جدید باید تولید شوند. خیلی از مشاغلی که حالا در سطح جامعه داریم شاید تا ۱۰ یا ۲۰ سال گذشته وجود خارجی نداشتند ولی امروز به یکی از مشاغل پراهمیت در سطح جامعه تبدیل شدند. این همان زیرساخت نرم‌افزار و فناوری اطلاعات است که می‌تواند نقش اساسی داشته باشد.»

به عقیده مدیر عامل بیمه میهن بیمه گران امروز ناچارند برای بقا در فضای کسب‌وکار کشور، صنعت بیمه را  به سوی حوزه‌ فناوری اطلاعات پیش ببرند: «حالا شرکت‌های بیمه با چالش عجیب ذائقه‌ مشتری مواجه‌اند. برای مشتری حالا گران‌ترین سرمایه وقت است. وقتی از فناوری اطلاعات حرف می‌زنیم، یعنی فراخوان دیتا. اینکه فرم‌های کاغذی را به فرم‌های الکترونیک تبدیل کنیم، این فناوری نیست. فناوری یعنی اینکه وقت کد ملی فرد را وارد کنیم، تمام دیتا از مراجع مختلف فراخوان و اعتبارسنجی شود. از نگاه من فناوری یعنی کوتاه‌کردن فرایندها و تسهیل‌گری.»

به گفته هادی شیخ‌الاسلامی حالا یکی از موضوعاتی که فناوری در صنعت بیمه تأثیر به‌سزایی روی آن دارد، بحث تسهیل‌گری و کاهش فرایندهاست: «بسیاری از فرایندها قابلیت کوتاه‌سازی دارند. برای مثال گرفتن خسارت از یک شرکت بیمه فرایند طولانی دارد، باید به سمت کاهش فرایند و ارزش‌گذاری و به زمان و وقت مشتری که به نظرم ضریب نفوذ بیمه را هم بالا می‌برد. از نگاه من مشتری باهوش‌ترین و کارآمدترین فرد برای پیاده‌سازی سیاست‌های شرکت‌هاست. مشتری کاملاً متوجه است که  نرم‌افزاری که شما تولید کردید چقدر نیازش را برطرف می‌کند. حتماً در بحث فناوری اطلاعات حس هم‌زیستی باید دیده شود و فرد باید بتواند با نرم‌افزار ارتباط برقرار کند. بسیاری از استارتاپ‌های موفق در سطح کشور، نگاه هم‌زیستی و دغدغه‌ی مشتری را در اولویت کارشان قرار دادند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *