علی الیاسی

 علی الیاسی، قائم مقام مدیرعامل شرکت ازکی تصریح کرد / نقش پلتفرم‌های فروش آنلاین در اعتمادسازی غیرقابل‌انکار است

https://faraabime.com/p=1776

علی الیاسی، قائم مقام مدیرعامل شرکت ازکی؛ حضور پلتفرم‌های فروش آنلاین بیمه را نقطه آغازین شروع حرکتی نو در صنعت بیمه کشور تلقی می‌کند که باعث بروز و نفوذ روند فناوری در صنعت بیمه کشور شده است. او با انتقاد از موضوعاتی که در رابطه با نحوه عملکرد اگریگیتورهای بیمه گفته می‌شود حضور آنها در صنعت بیمه را با ارزش افزوده برای مشتریان خطاب کرد و از توجه به نیاز مشتری در پلتفرم‌های فروش آنلاین گفت.

او در این باره توضیح داد:‌ «درباره اینکه بعضا می‌گویند شما ضریب نفوذ بیمه را افزایش نداده‌اید یا کیک بیمه را بزرگ نکرده‌اید یک اعتقاد بسیار شفاف داریم و آن این است که ما ارزش را برای مشتری خلق می‌کنیم و فرض ما این است که اگر ارزشی ایجاد نکنیم، مشتری اقبالی به سمت ما نخواهد داشت. امروز این اصل که صرفاً با تبلیغات خدمات یا محصولی را بفروشیم از بین رفته است، به‌خصوص در صنعت بیمه که اعتماد حرف اول را می‌زند. امروزه به این شکل نیست که صرفاً با یک تبلیغ روی بیلبورد بتوانیم اعتماد را جلب کنیم؛ بلکه ما باید در بلند مدت با مشتریان خود ارتباط داشته باشیم و چنان‌چه فرض این باشد که ما ارزشی در بازار ایجاد نکرده‌ایم، حتماً نتیجه این خواهد بود که مشتری با ما نخواهد ماند.»‌

علی الیاسی ضمن اشاره به موضوع اعتمادسازی پلتفرم‌های آنلاین درباره سهم از بازار آنها نیز صحبت کرد:‌ «طبق آمار در پلتفرم‌ها، نرخ تمدید بیمه بالای 80-75 درصد است. به این معنی که 80 درصد مشتری‌ها علی‌رغم اینکه ممکن است شرکت‌های بیمه در پلتفرم باشند یا نباشند؛ با کارگزار بیمه به صورت برخط حساب خود را تمدید می‌کند. این نشان می‌دهد از سرویسی که ارائه می‌شود، رضایت دارند. این موضوع که ما برای مشتری خلق ارزش می‌کنیم یا خیر، با توجه به سابقه بازاری که همه ما در آن در حال فعالیت هستیم، در حال انجام است و در این رابطه نظرم این است که ارزش خلق می‌کنیم و این ارزش جایی به معنای ارائه قیمت مناسب به مشتری و در جای دیگر شفافیت در پوشش‌هایی است که به مشتریان ارائه می‌دهیم.»

او در برشمردن ویژگی‌هایی که بستر آن‌ها با روی کار آمدن پلتفرم‌ها فراهم شده است به سهولت، سرعت و دسترسی بدون محدودیت به خدمات اشاره کرد.

 رگولاتوری منعطف؛ کلید رقابت عادلانه در بازار بیمه آنلاین

 علی الیاسی در ادامه به چالش‌هایی که پلتفرم‌های آنلاین بیمه در مدت فعالیت خود با رگولاتور داشتند اشاره کرد و در خطاب به رییس بیمه مرکزی آینده به بیان دوباره این چالش‌ها و راهکارهای برون رفت از آن پرداخت. او در این باره می‌گوید: «یکی از مسائلی که خیلی شفاف می‌خواهم مطرح کنم این است که هیچ‌کدام از شرکت‌های کارگزاری برخط، مخالف نظارت بیمه مرکزی نیستند. این یکی از موضوعاتی است که به خصوص در سال گذشته مطرح می‌شد و ادعا شده بود که ما با نظارت مخالفیم و می‌خواهیم در بازاری که در واقع بازارِ ریسک است بدون نظارت کار کنیم و باعث شویم ریسک زیادی به سمت شرکت‌ها و بیمه‌گزاران روانه شود. ما اساساً نه می‌توانیم، نه علاقه داریم و نه به نفعمان است که بخواهیم با حوزه نظارت مخالفت کنیم. مثال این صحبت نیز این است که وقتی چراغ قرمز در یک چهارراه خراب شود، هرج‌ومرج رخ می‌دهد و اگر هرج‌ومرج شود؛ هیچ‌کدام از ماشین‌ها نمی‌توانند به مسیر خود ادامه دهند و دلیل آن هم بی‌قانونی و بی‌قاعدگی ایجاد شده است.

اما در این فرآیند ما کجا مشکل پیدا می‌کنیم؟ آن‌جا که بیمه مرکزی نظارت خود را بر بخشی از بازار که یا می‌تواند و یا می‌خواهد؛ بیش‌تر می‌کند و نظارت را در حوزه‌ای که یا نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد؛ کم‌تر می‌کند. مساله این است که آن بخشی که نظارت نمی‌شود 90-80 درصد این بازار را تشکیل می‌دهد و آن بخشی که نظارت می‌شود 20 درصد بازار را تشکیل می‌دهد. اگر به مثال چراغ قرمز برگردیم، به این صورت می‌شود که چراغ قرمزی که برای یک لاین گذاشته شده و آن لاین متوقف شده و بقیه اتوبان با سرعت بالا و بدون محدودیت در حال عبور هستند که این موضوع اساساً فضای رقابت را بر هم می‌زند.»

به عقیده او مهم‌ترین وظیفه بیمه مرکزی ایجاد فضای رقابت عادلانه میان شرکت‌های کارگزاری برخط و بازیگران سنتی است. درواقع بیمه مرکزی وظیفه دارد که تعادل را در رقابت برقرار کند. این تعادل نه از طریق نظارت بیش از اندازه بر کارگزاری آنلاین بلکه از طریق نظارت بر همه بازیگران صنعت بیمه باید برقرار شود.

او در این باره می‌گوید:‌ «نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که ما می‌بینیم نهاد نظارتی به یکباره شروع به تولید محصول می‌کند. اگر این محصولات از جنس حاکمیتی باشند مانند محصولاتی که سازمان ثبت اسناد ارائه می‌دهد،‌ مشکلی ندارد. اما هنگامی که روی محصول ارائه شده بیزنس تعریف می‌شود،‌ در این نقطه کاملاً دست و پای ما را می‌بندد و بازار را انحصاری می‌کند. اگر شما بخواهید یک سرویس غیرحاکمیتی را از جایی دریافت کنید که صرفاً به صورت انحصاری ارائه می‌شود؛ آیا قدرت چانه‌زنی برای آن سرویس و قیمت آن را دارید؟ اگر تنها یک شرکت خصوصی خدماتی را ارائه دهد و روی آن قیمت بگذارد و روی قیمت با ما توافق نکند و سرویس ما را قطع کند؛ کجای این رفتار، رفتاری رقابتی و عادلانه است؟»

ضرورت تنظیمات مقررات هوشمندانه برای بازار رقابتی بیمه

قائم مقام مدیرعامل شرکت ازکی در انتها از دورنمای صنعت بیمه و انتظاراتی که توقع می‌رود با روی کار آمدن وزیر اقتصاد جدید و گروه همراه او رقم بخورد؛ صحبت کرد.

او در این باره توضیح داد: ‌«بزرگ‌ترین دغدغه‌ای که در حال حاضر داریم این است که مسائلمان را داخل خود صنعت نمی‌توانیم حل کنیم. ما بارها در شورای عالی فضای مجازی و شورای رقابت مسائل خود را مطرح کرده‌ایم، اما بحث من این است که اگر نهاد حاکمیتی که وظیفه‌اش همین است که مسئله ما با شرکت‌های بیمه و مشتری را حل کند، چه کار می‌کند. حداقل در چهار-پنج سالی که من به‌عنوان یک تازه‌وارد در این صنعت تجربه داشته‌ام، هیچ‌وقت از مسیر خود صنعت مسائل ما حل نشده‌است. ترجیح ما این است که به‌عنوان یک بازیگر اصلی و اثرگذار در این صنعت، به جای آن‌که مسئله باشیم، کارگزاران برخط به قسمتی از حل مسئله تبدیل شوند، در تصمیم‌گیری‌ها و ارائه راهکار دخیل شوند و ما مجبور نشویم که مسائلمان را جاهای دیگری ببریم. همه صحبت ما تعامل در بسترهای قانونی است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *