بیمه در مجلس

تأثیر انتخابات مجلس دوازدهم بر صنعت بیمه / آنهایی که رفتند، آنهایی که آمدند

https://faraabime.com/p=683

رقابت‌های انتخاباتی مجلس دوازدهم با تمام شگفتی‌های که داشت، سرانجام به پایان رسید. شگفتی‌ در نتیجه این انتخابات کم نیست؛ چرا که بسیاری از بزرگان سیاسی برخلاف پیش‌بینی‌های کارشناسان سیاسی، از دور رقابت خارج شدند.

با اعلام نتایج شگفت‌انگیز انتخابات مجلس دوازدهم و حذف افراد آگاه به صنعت بیمه، برای فعالان صنعت بیمه این پرسش مطرح شده که این تحولات چه تأثیری بر این صنعت خواهد داشت.

 در انتخابات مجلس دوازدهم موضوع بیمه جز در چند مورد، چندان مطرح نشد و این مسئله نشان می‌دهد که صنعت بیمه دغدغه زیادی را برای جامعه ایجاد نکرده است.

یکی از مدیران سابق صنعت بیمه کاندیدای مجلس بوده و برخی از کاندیداها در بخش‌هایی از تبلیغات خود به مشکلات صنعت بیمه اشاراتی داشتند ولی در هر صورت اندک فردی آشنایی به صنعت بیمه به مجلس دوازدهم راه یافته است و از فهرست بلندبالای کاندیدای نمایندگی بیمه خیلی‌ها پشت در مجلس ماندند.

این در حالی است که صنعت بیمه یکی از کلیدی‌ترین صنعت هر کشوری است و به طور مستقیم با ریسک‌های مختلف جامعه در ارتباط است و هرچه این صنعت بیشتر ارتقا یافته باشد و ضریب نفوذ آن بالاتر باشد، نشان از توسعه یافتگی آن جامعه دارد و باید نماینده‌ای آگاه به این صنعت در مجلس حضور داشته باشد.

از سوی دیگر، در ایران دست‌اندازهای پیش روی صنعت بیمه کم نیست. بسیاری از تصمیم‌های بزرگ این صنعت در بیرون از این صنعت گرفته می‌شود. مانند موضوع دیه و بیمه شخص ثالث که یکی از زیانده‌ترین رشته‌های بیمه‌گری است و حدود 10هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد، از جای دیگر به صنعت بیمه تحمیل می‌شود.

یا موضوعی مانند عوارض بیمه را دولت طی لایحه‌ای به مجلس پیشنهاد می‌دهد یا اینکه خود مجلس در مورد  آن تصمیم‌گیری می‌کند و بازیگران صنعت بیمه، کمترین دخل و تصرف را در این تصمیم‌ها دارند.

علاوه بر این، متأسفانه در سال‌های اخیر تعداد نماینده‌های آشنا به موضوع اقتصادی و مالی در مجلس زیاد نبودند ولی همین تعداد اندک نماینده آگاه به صنعت مانند مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، عضو شورای عالی راهبری فناوری و تولیدات دانش‌بنیان و همچنین عضو شورای عالی بورس واوراق بهادار و  محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم برای این صنعت مفید بود.

در واقع، حضور افرادی مانند توانگر و پورابراهیمی و دیگرانی که به فضای کسب و کار بیمه آشنایی داشتند، سبب شد تا اتفاقات بزرگی رقم بخورد. موضوعاتی مانند رهایی از کابوس سوییچ در صنعت بیمه، تصویب آیین‌نامه اینشورتک، پیگیری اختلاف بیمه‌ای ایران و بحرین و تحقیق و تفحص از صنعت بیمه و موضوعات دیگر از سوی مجلس پی‌گیری شد که همگی برای صنعت بیمه مفید بودند.

 هرچند که همیشه کارهای سیاسی هم در این حوزه وجود دارد و موضوعی مانند تحقیق و تفحص از صنعت بیمه که توسط محمدرضا پورابراهیمی در دوره‌های قبل پیگیری شد، با اماواگرهایی همراه بود، ولی نمی توان نتیجه کارهای پورابراهیمی را برای صنعت بیمه ندید گرفت. اما شاید به جرئت می‌توان گفت که اینشورتک در صنعت بیمه مدیون تلاش‌های نامحسوس مجتبی توانگر است. او باوجود هجمه‌های زیاد علیه خودش، توانست در این حوزه مفید باشد. توانگر در موضوعات مختلف صنعت بیمه با ارتباطی قوی که با بدنه این صنعت داشت، توانست از تصمیم‌های خلق‌الساعه و غیرکارشناسی مدیران صنعت بیمه جلوگیری کند.

با همه این وجود با انتخاب عده‌ای از کارشناسان ارشد صنعت بیمه کشور باید منتظر باشیم تا در ۴ سال آینده بیشتر از گذشته نام بیمه را از زبان نمایندگان بشنویم، بلکه بیمه هم چنان صنایع مالی دیگر دغدغه روز مجلس شود و عاملی برای توسعه و رونق اقتصاد ۴ سال بعد‍!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *